D. Katame-no-kata


Katame-no-kata, teine randori-no-kata’st, on koostatud kolmest tehnikate kogumist: osaekomi-waza, shime-waza, kansetsu-waza.  Viis esindavat tehnikat igast kogumist on antud tabelis III lk …

Kata alustamiseks seisad sina, tori ja sinu partner, nage, vastakuti 5,5 meetril (Pilt 1). Sa pead olema joseki poolt vaadatuna paremal. Pöörduge üheskoos joseki suunas ja tehke püstikummardus, seejärel pöörduge vastakuti ja tehke istekummardus (Pilt 2-4).

Tõuske ja astuge vasaku jalaga ette shizentai’sse (Pilt.5). Viige vasak jalg taha põlvitage vasakule põlvele tald matilt üleval. Sihi parem põlv parema esinurga suunas ja aseta sellele parem käsi. Sinu vasak käsi peab loomulikult küljel olema. Seda nimetatakse kyoshi’ks, kõrgeks põlvitusseisanguks.

Sinu kaaslane nihutab parema jala sissepoole, seejärel astub parema jalaga ette ja viib vasaku põlve üles enda taha.  Ta viib uuesti enda parema põlve väljapoole võtmaks taas kõrget põlvitusseisangut (Pilt.7).

Seda ühel põlvel liikumise meetodit nimetatakse shikko’ks.

Osaekomi-waza

Iga selle kata kolmest osast algab sinu kaaslase, allapoole pööratud asendi, nagu järgmine, võtmisega.

Ta asetab enda parema käe vasaku põlve ette matile, sõrmed sissepoole ja vasakule pööratud (Pilt 8).

Toetades enda keha paremale käele ja vasakule jalale, tõstab ta vasaku põlve, pöördub endast vasakule ja sirutab enda parema jala välja. Pikki kaart, mille tema keha moodustab.

Ta asetab puusad maha vasaku kanna lähedal, vasak põlv tõstetud, sirutab end seljale ja asetab enda käed kehale vöö lähedal (Pilt 9-10).

Iga tehnika lõpeb sinu kaaslasepoolse alistumisest teatamisega, patsutades kas sind või matti kaks korda või kui kumbki käsi pole vaba, lüües matti kummagi jalaga kaks korda.

Kesa-gatame

Kinnihoidmine kraest

11. Tõmba parem jalg lähemale ja tõuse püsti, seejärel lähene kaaslasele ayumi ashi’ga, kuni sa oled umbes 1,2 meetrit eemal. Võta kõrge põlvitusasend. Seda asendit tuntakse kui ‘kaugasend’.

12. Jätka shikko’ga lähenemist ja peatu kui oled umbes 30cm eemal. See on ‘lähiasend’.

13. Liigu natuke ette, võta mõlema käega kaaslase paremast käest ja tõsta seda. Edasi haara tema parem varruka ülaosa vasakusse kätte ja lõksusta tema käsi enda oma alla.

14-15. Samal ajal kui pöörad enda keha vasakule, aseta enda parem põlv tema paremasse kaenlaalusesse ja pista parem käsi tema vasaku kaenlaaluse alt läbi, asetades selle tema paremale õlale. Lasku paremale puusale ja suru enda rindkere parem külg alla vastu tema paremat rindkere. Samal ajal siruta enda vasak jalg enda taha, kõverdades seda põlvest ja nakku varvastega matile. Siruta parem jalg ette,  põlv kõverdatuna.

16. Rakenda kinnihoidmist, tõmmates tugevalt vasaku käega.

17. Sinu kaaslane teeb läbi liikumised üritamaks erinevatel moodustel pääseda haardest, selliseid nagu asetades käed ümber sinu keskkoha ja püüdes sind rullida tahapoole, pistes oma parema põlve teie kehade vahele või tõustes silda ja heites sind ettepoole. Pärast mõningaid sekundeid ta lõpetab liikumise ja teatab alistumisest. Vabasta ta ja naase lähiasendisse, seejärel kaugasendisse.

Kata-gatame

Kinnihoidmine õlgadest

18. Astu ette lähiasendisse ja sealt liigu natuke rohkem ette ja tõsta mõlema käega kaaslase parem käsi.

19. Lükka mõlema käega seda kätt tema parema kõrva suunas küünarliigese kohalt, parem käsi hoia õla kohal.

20. Vii parem põlv ette ja suru see tema parema külje vastu. Sinu parema pöiaselg peab olema matilt üleval.

21. Siruta parem käsi üle tema vasaku õla ja tema kaela alt ümber parema õla. Suru tema parem käsi vastu tema paremat meelekohta, asetades enda parema oimukoha vastu tema paremat kätt ja klammerda enda käed kokku, pihk vastu pihku. Seejärel siruta vasak jalg välja, nakkudes varvastega matile. Tihenda haaret rakendades kinnihoidmist.

22-24. Sinu kaaslane üritab kinnihoidmisest vabaneda, näiteks ühendades käed kokku ja surudes enda küünarnukkidega, lõdvendamaks sinu haaret, pöördudes paremale ja libistades enda parema põlve sinu puusa alla või rulludes üle vasaku õla tahapoole. Pärast mõnda sekundit annab ta märku alistumisest. Vabasta ta haardest, naase lähiasendisse, seejärel kaugasendisse.

Kamishiho-gatame

Kinnihoidmine kõikidesse suundadesse pealtpoolt

25. Liigu kaugasendisse kaaslase pea kohal, seejärel liigu lähiasendisse.

26. Liigu lähemale, lase parem põlv alla ja libista enda käed tema õlgade alla.

27. Haara tema vööst mõlemalt küljelt ja lõksusta tema käed enda küünarliigestesse, seejärel enda rindkerega talle peale, pannes teda pead pöörame ühele külgedest. Rakenda puusade allalaskmisega kinnihoidmist.

28-30. Sinu kaaslane üritab pääseda näiteks klammerdades käed kokku, surudes sinu pead ühele poole ja sinnapoole pöörates: või surudes sind üles ja pistes enda põlved või jalad teie kehade vahele. Võimetuna pääseda, annab ta märku alistumisest, mille järel sa naased lähiasendisse, seejärel aga kaugasendisse tema pea kohal.

Yokoshiho-gatame

Külgmine kinnihoidmine kõikidesse suundadesse

31. Liigu kaugasendisse kaaslasest paremal, seejärel liigu lähiasendisse. Liigu natuke enam ette, korja mõlema käega kaaslase parem käsi üles ja aseta see endast vasakul maha. Liigu veel lähemale ja aseta enda vasak põlv tema paremale käsivarrele. Vasaku jala pöiaselg peab jääma matilt üles.

32. Vasaku käega võta kaaslase vööst paremalt küljelt ja lase parem põlv alla. Pista parem käsi läbi tema jalgade ja haara tema vööst vasakult küljelt.

33. Pane vasak käsi tema kaela alla ja haara tema vasakust kraest. Suru enda vasak põlv tema paremasse kaenlaalusesse ja parem põlv vastu tema paremat puusa ja pööra pea vasakule rakendamaks kinnihoidmist.

34-36. Sinu kaaslane üritab kinnihoidmisest pääseda, näiteks, surudes sinu pead vasaku käega taha ja üritades vasaku jalaga haakida sinu pead, pöörata endast paremale ja pista enda parema põlve sinu alla või haarates vasaku käega sinu vööst tagantpoolt ja veeretada sind ettepoole. Vastupanuvõimeta annab ta märku alistumisest ja sa vabastad ta haardest, liigud tagasi lähiasendisse, seejärel kaugasendisse.

Kuzurekamishiho-gatame

Kinnihoidmine kõikidesse suundadesse ülaosast variant

37. Liigu kaugpositsioonile kaaslase pea kohale, seejärel liigu lähiasendisse. Liigu natuke enam ette, kuni sinu parem jalg on tema parema õlaga lähistikku.

38. Võta parema käega tema paremast käest seestpoolt ja tõsta seda, seejärel vaheta käsi, hoides seda vasaku käega.

39. Too enda parem põlv üles, libista parem käsi tema selja alla tema kaenlaaluse alt ja haara tema kraest tagant. Hoia tema paremat kätt tihedalt vastu enda reit.

40. Pista enda vasak käsi tema vasaku õla alla ja haara tema vööst vasakult küljelt. Rakenda haaret lastes puusi alla ja surudes enda rindkeret paremat poolt tema rindkere vastu.

41-44. Sinu kaaslane üritab pääseda, näiteks, surudes vasaku käega sinu pea külge, pöördub paremale ja tõmbab enda parema käe vabaks; tõmbab vasaku põlve üles ja surub selle teie kehade vahele; või võtab selja  tagant sinu vööst, rullides sind ettepoole. Võimetuna pääseda annab ta märku alistumisest. Vabasta ta haardest ja naase lähiasendisse, seejärel kaugasendisse. Vahepeal tõuseb sinu kaaslane istesse, asetades parema käe enda parema puusa taha matile. Toetades and vasakule jalale ja paremale käele, tõstab ta enda puusi, pöördub paremale ja viib parema jala tagasi, nii et ta lõpetab kõrge põlvitusseisanguga sinuga vastas.

Shime-waza

Katajuji-jime

Ristkägistamise põhivorm

45. Liigu kaugasendisse kaaslasest paremale, seejärel astu lähiasendisse.

46. Lähene kaaslasele, võta tema parem käsi enda kätesse ja aseta see endast vasakule. Liigu lähemale ja haara vasaku käega ülevalt tema vasakust hõlmast, pöial väljaspool.

47. Lükka parema käega tema vasak käsi ära ja istu talle kaksiratsa peale, pigistades ja kontrollides jalgadega tema keha.

48. Haara parema käega tema paremast ülahõlmast, pöial seespool. Mõlemad sinu randmed peavad olema vastu kaaslase kõri.

49. Rakenda kägistamist kummardudes ettepoole ja tõmmates vasaku käega ja lükates paremaga.

Sinu kaaslane püüab pääseda, surudes vastu sinu käsi, seejärel annab märku alistumisest. Naase lähiasendisse, seejärel kaugasendisse.

Hadaka-jime

Kägistamine paljaste kätega

50. Sinu kaaslane tõuseb istukile ja kõverdab pooleldi vasakut jalga. Tema parem jalg on kergelt paindes. Liigu kaugasendisse tema selja taga.

51. Mine üle lähiasendisse.

52. Liigu edasi, kuni oled otse tema selja taga. Pane tema parem käsi ümber tema kaela ja klammerda tema vasaku õla peal käed kokku, surudes enda parema randme pöidla poole vastu tema kõri. Pane enda parem põsk vastu tema vasakut põske.

53. Madalda enda keha, viies vasaku jala taha ja katkesta tema tasakaal tahapoole. Tugevda survet tema kaelale.

Sinu kaaslane üritab pääseda, surudes mõlema käega ülespoole, seejärel annab alistumissignaali. Vabasta ta ja naase lähiasendisse tema selja taha.

Okuri-eri-jime

Kägistamine mõlemast hõlmast

54. Liigu kaaslase juurde.

55. Pista vasak käsi tema vasaku kaenlaaluse alt läbi ja tõmba tema vasak hõlm alla.

56. Siruta parem käsi ümber tema kaela ja haara tema vasakust hõlmast ülevalt. Võta vasaku käega tema paremast hõlmast, pane enda parem põsk vastu tema vasakut põske ja suru parema õlaga vastu tema kukalt.

57. Madalda enda keha, viies vasak jalg tagasi. Rakenda kägistamist,  asetades parema käe surve tema kaelale, kuna tõmbad vasakuga samal ajal alla ja pöörad paremale. Kaaslane üritab pääseda, lükates sinu paremat kätt mõlema käega üles, seejärel annab märku alistumisest. Vabasta ta enda haardest ja naase lähiasendisse tema selja taga.

Kataha-jime

Õla külgkägistamine

58. Liigu kaaslase juurde.

59. Pista käsi tema vasaku kaenlaaluse alt läbi ja tõmba tema vasak hõlm alla. Siruta parem käsi ümber tema kaela ja haara kõrgelt tema vasakust hõlmast.

60. Samal ajal kui katkestad tema tasakaalu tahapoole, too enda vasak käsi üles, surudes tema vasakut kätt sellega üles.

61. Aseta vasaku käe pihl, sõrmed sirged, tema kuklale.

62. Nihuta enda paremat jalga ja keha veidi paremale. Tõmba parema käega rakendamaks kägistamist. Sinu kaaslane üritab pääseda, võttes vasakust randmest parema käega kinni ja tõstes vasakut kätt, seejärel annab märku alistumisest. Vabasta ta enda haardest  ja naase lähiasendisse, seejärel kaugasendisse.

Gyakujuji-jime

Ristkägistamine teistpidi kätega

63. Samal ajal kui heidad uuesti pikali, lähed sa temast paremale kaugasendisse, seejärel liigud ette lähiasendisse.

64. Liigu partnerile lähemale, haara mõlema käega tema parem käsi üles ja aseta see endast vasakule matile.

65. Mine lähemale ja haara vasaku käega, pöial väljaspool tema vasakust hõlmast.

66. Lükka parema käega tema vasak käsi endast eemale ja istu talle kaksiratsa peale, kontrollides tema liikumisi jalgadega. Võta parema käega, pöial väljaspool, kinni tema parema hõlma ülaosast.

67. Tõmba mõlema käega ja kummardu kägistamise rakendamiseks ettepoole.

68. Sinu kaaslane üritab lõhkuda seda haaret, lükates parema käega sinu vasakut küünarnukki pealtpoolt ja vasaku käega sinu paremat küünarnukki altpoolt. Veereta end vasakule küljele ja rista enda jalad pahkluude kohalt, hoides tema keha tihedalt enda jalgade vahel. Jää selle tehnika hoidmise juurde. Võimetuna lõhkuda seda haaret, annab sinu kaaslane märku alistumisest.

69. Vabasta ta enda haardest, naase lähiasendisse ja seejärel  mine tagasi kaugasendisse. Sinu kaaslane tõuseb istukile ja võtab kõrge põlvitusseisangu näoga sinu poole.

Kansetsu-waza

Ude-garami

Väänav käelukk

70. Mine lähiasendisse.

71. Mine kaaslasele lähemale ja korja mõlema käega tema parem käsi üles ja aseta see endast vasakule, seejärel mine veel lähemale.

72. Ta üritab vasaku käega haarata sinu paremast hõlmast. Haara vasaku käega tema vasakust randmest, pöial allapoole.

73. Lase parem põlv matile, seejärel painuta tema parem käsi paremasse nurka ja suru see tema vasaku õla juures matile.

74. Siruta enda parem käsi tema vasaku õlavarre alt läbi ja haara enda vasakust randmest pealtpoolt. Aseta rõhk küünarliigesele tõmmates tema rannet enda suunas ja sama ajal surudes enda rindkeret tema peale.

Võimetuna pääseda annab sinu kaaslane märku alistumisest. Vabasta tema käsi ja naase lähiasendisse temast paremale.

Udehishigijuji-gatame

Käe ristlukk

75. Liigu ette ründamaks partnerit.

76. Ta üritab parema käega haarata sinu vasakust hõlmast.

77. Võta ta ranne mõlemasse kätte, sinu parem käsi vasaku peal, lükka see üles ja vii parem jalg tema paremasse kaenlaalusesse.

78. Kummardu ettepoole ja heida vasak jalg kaares üle tema pea, asetades enda vasaku jala talla matile tema vasaku õla kohal. Lõksusta tema parem õlavars enda reite vahele.

79. Istu maha enda parema kanna juurde ja heida end selili. Samal ajal kui kontrollid vasaku jalaga kaaslase pead, vii enda põlved kokku ja tõsta puusi asetamaks survet tema paremale küünarliigesele. Võimetuna pääseda annab ta märku alistumisest. Vabasta ta käsi ja naase lähiasendisse.

Udehishigi-ude-gatame

Käelukk küünarvarrest

80. Astu ette, korja mõlema käega üles kaaslase parem käsi ja aseta see endast paremale matile. Jätka ettepoole liikumist justkui teda rünnates.

81. Ta sirutab vasaku käe põiki ülespoole ja proovib haarata sinu paremast hõlmast. Lase keha alla ja lõksusta tema ranne enda kaela ja parema õla vahele.

82. Aseta parema käe pihk tema vasakule küünarliigesele ja pane enda vasak käsi üle parema. Suru enda parem sääre esiosa vastu tema alumisi ribisid, kuna samal ajal kontrollid tema kätt.

83. Pööra endast vasakule ja aseta rõhk vastu tema küünarliigest. Sinu kaaslane üritab pääseda, tõmmates oma vasaku käe vabaks. Võimetuna pääseda, annab ta märku alistumisest.

84. Vabasta tema käsi ja naase lähiasendisse, seejärel kaugasendisse.

85. Sealt astu kaugasendisse enda kaaslase pea kohal. Sama ajal sinu kaaslane tõuseb istukile, pöördub ja seisab kõrges põlvitusseisangus näoga sinu poole.

Udehishigihiza-gatame

Käelukk põlvega

86. Sina ja sinu kaaslane lähete edasi lähiasendisse.

87. Te mõlemad jätkate ettepoole liikumist ja võtate sisse parempoolse põhihaarde.

88-89. Vabasta kaaslase parem varrukas vasakust käest. Pista käsi tema parema käe alla, seejärel tagasi selle kohale ja aseta enda vasaku käe peopesa käe välisküljele, natuke küünarliigese kohale. Lõksusta tema parem ranne enda vasakusse kaenlaalusesse.

90. Katkesta tema tasakaal mõlema käega ettepoole.

91. Pane enda parema jala varbad tema vasakule puusale liigese kohalt ja kukuta end tahapoole.

92. Kui kukud, pane vasak jalg tema parema puusa taha.

93. Suru vasaku põlve sisekülg vastu enda vasakut kätt ja pööra puusi paremale rakendamaks lukku. Sinu kaaslane üritab tõmmata kätt vabaks, ent võimetuna pääseda, annab ta alla.

94. Vabasta tema käsi ja naase lähiasendisse. Sinu kaaslane tõuseb istukile ja seisab kõrges põlvitusseisangus näoga sinu poole.

Ashi-garami

Jala venitamislukk

95. Sina ja sinu kaaslane tõusete püsti ja lähenete teine-teisele ja võtate põhihaarde.

96. Katkesta mõlema käega enda kaaslase tasakaal ettepoole, pane vasak jalg tema jalgade vahele, kukuta enda tahapoole ja aseta parema jala tald temal alakõhule vasakule poolele justkui tomoe-nage sooritamisel.

97. Sinu kaaslane blokeerib heite astudes parema jalaga ette, seejärel üritab tõsta sind üles.

98. Nihuta enda puusa paremale, rõhu parema jalaga tema põlve siseküljele ja tõmba teda ettepoole. Haagi vasak jalg üle tema parema jala ja kiilu enda vasak jalg vastu tema parempoolset alakõhtu, keera seejärel puusi paremale.

99. Siruta vasak jalg välja ja tõmba mõlema käega rakendamaks lukku. Sinu kaaslane üritab pääseda, pöörates end vasakule, seejärel annab alla.

100. Vabasta tema käsi. Te mõlemad tõusete istesse ja seisate kõrges põlvitusseisangus vastamisi.

Ashi-garami lõppedes tee kaks sammu tagasi kaugasendisse. Sinu kaaslane teeb sammu tagasi lähiasendisse. Seiske vastakuti kõrges põlvitusseisangus (Pilt. 101-3). Seejärel mõlemad tõusevad ja võtavad loomuliku põhiseisangu. Tee üks samm parema jalaga tagasi, põlvita ja tehke teine-teisele kummardus (Pilt.105).

Järgnevalt mõlemad tõusevad, pöörvada end joseki poole ja lõpetavad püstikummardusega (Pilt. 106).

Advertisements

Lisa kommentaar

Täida nõutavad väljad või kliki ikoonile, et sisse logida:

WordPress.com Logo

Sa kommenteerid kasutades oma WordPress.com kontot. Logi välja / Muuda )

Twitter picture

Sa kommenteerid kasutades oma Twitter kontot. Logi välja / Muuda )

Facebook photo

Sa kommenteerid kasutades oma Facebook kontot. Logi välja / Muuda )

Google+ photo

Sa kommenteerid kasutades oma Google+ kontot. Logi välja / Muuda )

Connecting to %s

%d bloggers like this: