C. Nage-no-kata


Nage-no-kata on esimene kahest randori-no-katast. Selle 15 tehnikat on antud I tabelis leheküljel 145.

Selle kata alustamiseks, sina (tori) ja sinu vastane (uke) seisavad 5,5 meetrisel vahemaal vastamisi (Pilt 1). Sina pead olema, joseki poolt vaadatuna, paremal pool. Mõlemad pöörduvad joseki poole ja teevad püstikummarduse, siis pöörduvad ja seisavad vasatakuti ja teevad istekummarduse (Pilt 2-3.) (Joseki tähendab aukohta. Seda dojo osa määratletakse ka kui shomen’it, s.o ‘esikülge’.)

Käte tehnikad

Uki-otoshi

Sujuv kukutamine

4. Pärast püsti ja isteskummardust, liigud sa ja vastane ayumi-ashi’ga teine-teise suunas, kuni olete 60 cm teineteisest.

5. Pärast lühikest pausi, astub sinu kaaslane parema jalaga ettepoole ja sina astuda vasakuga, mõlemad võtavad sisse migi shizentai. See tehtud, võtate teineteise judogi’dest põhihaarde.

6. Tõmba teda, katkestamaks tema tasakaal ettepoole.

7-12. Kui ta viib paremat jalga ettepoole säilitamaks tasakaalu, astu veelkord enda vasaku jalaga tahapoole ja tõmba teda ette. (Siin ja mujal selles katas, liigud sa tsugi-ashi’ga). Veelkord toob ta enda parema jala ettepoole (liikumine 1). Tee vasaku jalaga kolmas samm tahapoole. Ta astub jällegi parema jalaga ettepoole. Vii vasak jalg järsku taha katkestamaks tema tasakaal ette, kukuta end vasakule põlvele ja heida teda kätetõmbega. Kui kukutad enda põlvele on parimaks positsioon, kui sa moodustad 30-45° kraadise nurga joonega, mis lõikub kaaslase parema jalaga.

Edasi, tõuske püsti ja seiske vastamisi ning sooritage vasakpoolne uki-otoshi. Tee parem- ja vasakpoolseid vorme iga selle kata 15-tehnikaga.

Seoi-nage

Õlaselja heide

13. Pärast algsesse positsiooni naasmist liikuge vastamisi, kuni olete 1,8 meetrit teine-teisest.

14. Sinu kaaslane astub vasaku jalaga ettepoole ja tõstab enda parema rusika.

15. Ta astub parema jalaga ette ja üritab sind lüüa rusikaalusega ülevalt alla vastu sinu pead. Astu ettepoole, asetades enda parema jala tema paremast jalast sissepoole. Kasutades ära tema liikumist blokeeri löök – sinu vasak sisemine küünarvars vastu tema küünarvart.

16. Võta vasaku käega haare tema parema sisevarruka keskosast katkestamaks tema tasakaalu ettepoole. Keera parema päkal vasakule ja pista parem käsi läbi tema parema kaenlaaluse.

17. Haara tema ülemisest käest parema õla alt. Jätka endast vasakule pööramist, viies vasaku jala tema vasakust jalast sissepoole ja tõmba ta tihedalt vastu enda selga.

18-27. Tema heitmiseks tõsta teda, siruta enda jalgu ja kummardu ettepoole, tuues enda käed alla, enda ette.

Kata-guruma

Õlaratas

22. Lähenege vastastikku 60 cm vahemaale.

23. Põhihaarde võtmisel astud sa tagasi parempoolsese loomulikku seisangusse katkestamaks kaaslase tasakaalu ette. Ta astub parema jalaga ette. (1.liikumine).

24. Astu uuesti vasaku jalaga tahapoole (tsugi.ashi) ja vii vasaku käe haare küünarnukilt üle parema sisehõlma keskossa, sinu käsi tema oma all. Tõmba teda katkestamaks tema tasakaalu ette (2.liikumine). Tee veel üks samm vasaku jalaga, kuna samas tõmbad teda vasaku käega. Kui su kaaslane astub ette enda parema jalaga, lase puusad alla, kuni saavutad jigotai.

25. Kui ta tasakaal katkeb, kummardu ette. Surudes kaela ja parema õla vastu tema paremat puusa, haara parema käega seestpoolt ümber tema parema reie.

26-27. Samas kui tõmbad teda ettepoole enda vasaku käega, too vasak jalg parema juurde ja ühe, ühtse liikumisega tõuse, tõstes ta enda õlgadele.

28-30. Heida teda enda vasakusse esinurka.

Puusatehnikad

Uki-goshi

Sujuv puusaheide

31. Sina ja sinu kaaslane astute vastastikku 1,8 meetrile.

32-34. Ta astub vasaku jalaga ette ja tõstab parema rusika, astub parema jalaga ette ja üritab rusikaalusega lüüa keset sinu pead. Enne kui löök jõuab pärale, astu vasaku jalaga enda paremasse esinurka.

35. Lase vasak õlg natuke allapoole ja kummardu, asetamaks vasak käsi parema kaenla alla ja ümber tema piha.

36. Tõmba ta tihedalt enda vastu, katkestades tema tasakaalu ettepoole.

37-39. Parema käega haara tema vasaku välisvarruka keskosast ja pööra heitmiseks paremale.

Harai-goshi

Pühkiv puusaheide

40-41. Kui sina ja su kaaslane olete 60 cm vahemaal, astub ta parema jalaga ette ja sina astud vasakuga ning võtad põhihaarde.

42. Astu vasaku jalaga tahapoole ja tõmba teda kergelt ettepoole. Ta reageerib, astudes parema jalaga ettepoole ja sina astud uuesti vasaku jalaga tagasi.

43. Pista enda parem käsi läbi tema vasaku kaenlaaluse ja aseta see vastu abaluud. Tõmba ja katkesta tema tasakaal ettepoole. Kui ta astub jällegi parema jalaga ettepoole, kääna enda vasakule, tuues  vasaku jala diagonaalselt parema jala taha. Katkesta mõlema käega kaaslase tasakaal tema paremasse esinurka, sundimaks teda parema jalaga astuma väikese sammu ette. Suru enda parem puus kindlalt vastu tema kere alust.

44-46. Heida teda, pühkides parema jalaga ülespoole, vastu tema paremat jalga.

Tsurikomi-goshi

Tõmbavtõstev puusaheide

47. Lähenege 60 cm teine-teisest.

48. Samal ajal kui ta astub parema jalaga ettepoole ja võtab põhihaarde, astud sa vasaku jalaga tagasi ja sinu parem käsi haarab tema tagantkraest.

49. Tõmba teda katkestamaks tema tasakaalu ette, sundides teda parema jalaga ette astuma. Astu veelkord vasaku jalaga tagasi ja tõmba ta tasakaalust välja. Kui ta uuesti tuleb parema jalaga ettepoole, tee väike samm vasaku jalaga ettepoole ja tõmba teda ette.

50. Kui ta astub parema jalaga ette, sea enda parem jalg tema ette ja tõmba teda parema käega ülespoole. Ta toob enda vasaku jala ettepoole ja võtab loomuliku seisangu, sirutades enda tasakaalu säilitamiseks välja. Tõmba teda kätega ettepoole ja kääna vasakule, viies enda vasaku jala tema vasakust jalast sissepoole. Madalda puusi ja suru need vastu tema reisi.

51-55. Heitmiseks siruta jalgu puusade kergitamiseks ja tõmba kätega allapoole.

Pöia ja jala tehnikad

Okuri-ashi-harai

Mõlema jala pühkimine

56-57. 30 cm vahemaalt, sina ja partner võtate põhihaarde.

58. Haara initsiatiiv ja liigu parem jalg samm paremale ja vasak koos sellega, sundides teda liikuma koos sinuga vasakule.

59. Korda liikumist, tõstes samal ajal käsi ülespoole.

60. Kolmanda suurema sammu võtmisel paremale, tõsta teda paremale ülespoole kaarduvas, diagonaalses liikumises. Samal ajal kontsentreeri jõud vasaku pöia väliskülge ja pühi enda vasaku tallaga kaaslase järeleastuvat paremat välist pahkluud.

61-63. Heida teda liikumise suunda.

Sasaetsurikomi-ashi

Toejala tõmbavtõstev heide

64-65. 60 cm vahemaalt võtate teineteise judogi’dest põhihaarde. Sinu vastane astub parema jalaga ette ja sina vasakuga tagasi.

66. Püüa tema tasakaal katkestada ettepoole.

67. Kui ta reageerib parema jalaga etteastumisega tee teine samm. Ta astub uuesti ettepoole.

68. Astu vasaku jalaga tagasi ja koheselt vii jalg enda paremasse taganurka. Pööra enda keha vasakule, parem päkk seespool. Kui partner proovib taastada tasakaalu astudes parema jalaga ettepoole, aseta vasak jala tald tema paremale pahkluule ja tõmba teda ülespoole.

69-72. Heida teda ettepoole, tõmmates tugevalt vasaku käega ja lükates paremaga.

Uchi-mata

Seesmine puusaniitmise heide

73-74. Lähenege 60 cm-le ja võtke loomulik seisang ja põhihaare.

75. Samal ajal kui parema käega tõmbad astu vasaku jalaga vasakusse esinurka ja too parem jalg tagasi vasakusse taganurka.

76. Kaaslane liigub kaares, vasak jalg ees, seejärel parem jalg.

77. Liigu samal viisl veelkord, juhtides kaaslast laias ringliikumises tema enda paremasse taganurka.

78. Kui ta parajasti on kandmas raskust üle vasakule jalale, katkesta mõlema käega tema tasakaal ettepoole.

79. Lase keha allapoole, pista jalg tema jalgade vahele ja kääna vasakule.

80-83. Tõsta ja heida niites parema jalaga vastu tema vasaku reie sisekülge.

Selgmised ohverdustehnikad

Tomoe-nage

Kaarheide

84-85. Vastakuti 60 cm-l vahemaal, võtab kumbki loomuliku seisangu ja põhihaarde.

86. Tee kolm sammu ettepoole, alustades parema jalaga ja püüa katkestada kaaslase tasakaal tahapoole.

87. Pärast kolme sammu võrra taganemist paneb ta vastu lükates tagasi. Sellel hetkel aseta vasak jalg tema paremast jalast sissepoole, vaheta vasaku käe haare tema küünarnuki alt paremale hõlmale ja katkesta tema tasakaal ettepoole.

88. Kui ta toob vasaku jala ette ja tema pöiad on paralleelselt, kõverda paremat jalga ja aseta kergelt parem jalg tema alakehale.

89-93. Istu maha nii lähedale vasakule kannale kui võimalik ja heida teda üle pea, sirutades paremat jalga ja tõmmates mõlema käega kaares allapoole.

Ura-nage

Selja heide

94-95. Kui sina ja sinu partner olete umbes 1,8 m teineteisest, üritab ta lüüa rusikaalusega sinu pea pihta.

96. Väldi lööki, sirutades vasakut jalga korralikult tema taha.

97. Madalda puusi ja aseta vasak käsi tema piha ümber.

98. Samaaegselt too vasak jalg tema jalgade vahele ja aseta parema käe pihk vastu tema keha alaosa.

99-103. Hoides tugevat haaret, kuku tahapoole ja heida teda üle enda vasaku õla käte ja puusade liikumisega.

Sumi-gaeshi

Nurkkontreerimine

104. Sina ja sinu kaaslane lähenete 90 cm-le teine-teisest.

105. Astu parema jalaga ettepoole ja astu parempoolsesse kaitseseisangusse, pistes kumbki oma paremad käed läbi teineteise kaenlaaluste ja sättides pihud teineteise selgadele. Teie vasakud käed haaravad paremat küünarliigest väljaspoolt.

106. Samal ajal kui tõmbate tugevalt parema käega ülespoole, tee parema jalaga suur samm tahapoole, pannes kaaslase vasaku jalaga ettepoole astuma. Kui ta püüab end välja sirutada, tõsta teda mõlema  käega ülespoole. Hoidmaks enda tasakaalu toob ta parema jala diagonaalselt ette.

107-108. Siis kui ta jalad on teine-teisega paralleelselt, too vasak jalg enda parema juurde ja katkesta tema tasakaal ettepoole.

109-114. Heida end tahapoole. Langemisel pane parem pöiaselg kaaslase vasaku põlve taha ja heida teda parema jala ja käte kombineeritud toimega üle enda pea.

Külgmised ohverdustehnikad

Yoko-gake

Külgmine jalahaak

115. Seisa partneriga 60 cm vahemaal vastakuti.

116. Ta astub parema jalaga ettepoole ja te võtate teine-teise judogi’dest põhihaarde.

117. Astu vasaku jalaga tahapoole ja proovi katkestada tema tasakaal ettepoole, sundides teda tooma paremat jalga ette.Tee veel teine samm vasaku jalaga tahapoole ja pane ta vasaku jalaga ette astuma, katkestades jõuliselt tema tasakaalu tema paremasse esinurka ja kallutades tema keha paremale.

118. Sinu kaaslane astub parema jalaga uuesti ettepoole. Tee väike samm parema jalaga tahapoole ja kui ta hakkab jällegi parema jalaga ette astuma, aseta enda parem jalg enda vasaku jala kõrvale ja katkesta mõlema käega uuesti tema tasakaal tema paremasse esinurka.

119-122. Samal ajal aseta enda vasak tald vastu tema paremat pahkluud ja lange vasakule küljele, pühkides langedes tema pahkluud. Sinu vasak käsi tõmbab ja sinu parem käsi avaldab kaares survet.

Yoko-guruma

Külgmine ratas

123-125. Positsioonist 1,8 m kaugusel teineteisest, tuleb kaaslane sammu sinu suunas – vasak jalg ees – ja üritab rusikaalusega lüüa vastu sinu pealage.

126. Sa teed katse heita teda ura-nage’ga.

127. Ta kontreerib seda ettekummardamisega.

128. Kasuta ära tema seisangut katkestades tema tasakaalu ette vasaku käega ja sättides parema jala sügavale tema jalgade vahele.

129-133. Samal ajal heida end paremale küljele, tõmmates vasaku käega ja lükates paremaga ja heida enda kaaslane üle vasaku õla.

Uki-waza

Sujuv tehnika

134. Sina ja sinu kaaslane lähenete ja seisate 90 cm vahemaal vastamisi.

135. Astuge üheaegselt parema jalaga ette ja võtke parempoolne kaitseseisang.

136. Tõsta kaaslast parema käega ülespoole ja tee suur samm parema jalaga tahapoole, sundides astuma vasaku jalaga ettepoole.

137. Tõsta teda mõlema käega, tasakaalu säilitamiseks astub ta paremasse esinurka.

138. Kui ta seda teeb, siruta ja aseta enda vasak jalg kaares tema taganurga suunas nii nagu blokeeriks jalga ja lange vasakule küljele, tõmmates vasaku käega ja lükates paremaga.

139-141. Sinu kaaslane rullub üle enda parema õla.

Pärast nende seeriate lõpetamist vasakpoolse uki-waza’ga; pöörduvad sina ja kaaslane tagasi algseisu (Pilt 142). Teineteisega vastakuti olles, võtke loomulik põhiseisang. Liikuge üheaegselt, esmalt parem jalg, samm tahapoole. 5,5 meetriselt vahemaalt tehke veelkord püstikummardus (Pilt 144). Samaaegselt tõuske, pöörduge joseki poole ja tehke püstikummardused (Pilt. 145).

Advertisements

Lisa kommentaar

Täida nõutavad väljad või kliki ikoonile, et sisse logida:

WordPress.com Logo

Sa kommenteerid kasutades oma WordPress.com kontot. Logi välja / Muuda )

Twitter picture

Sa kommenteerid kasutades oma Twitter kontot. Logi välja / Muuda )

Facebook photo

Sa kommenteerid kasutades oma Facebook kontot. Logi välja / Muuda )

Google+ photo

Sa kommenteerid kasutades oma Google+ kontot. Logi välja / Muuda )

Connecting to %s

%d bloggers like this: