VENEMAA ALLIKAJALOOLISED PIIRID ENNE 1250

Iga ajaloohuviline märkab Kiievi-Venemaa ajaloolisi kaarte vaadates, et Novgorodi vürstkond painutab end Merjamaa taha nagu Tšernigov siseneb Rjazani piiridesse. Koolipoisse ei õpetata kahtlema, teistsugune teadmine tuleb koduseinte vahelt ja metoloogiline tarkus jääb väheste eeliseks. Siiski ilmneb, et 1246.aastal või hiljemgi koostatud kõnelus Слово о погибели Русской земли после смерти великого князя Ярослава (Слово о погибели Рускыя земли и по смерти великого князя Ярослава) näitab, et Liivimaa järel hoidsid põhjaalasid iseseisvalt Kalevala´likult karjalased, kelle kontroll ulatus Suhoonetsi ehk Põhja-Dvina harujõeni, kus asub Ustjug, sealt edasi veemagistraalina saab liikuda Valgesse merre ja see võimaldab suvel sõuda Norrasse vaalajahile või edasi purjetada Šotimaale. Enamgi, seda ala kontrollisid toimalased, keda võib seostada esmajoones voloki-taguste tšuudidega, kes 13.sajandi alguses võisid paganatäiendust saada nii Soomest kui Liivimaalt pagenud rahvastikult. Edasi jõuab loetleja bulgariteni, mis viitab samale Wodkumannia seu Bulgarandae nimetusest ilmnevale seosele, et algbulgaritena võidis silmas pidada ka komisürjalasi ja udmurte. Burtasside puhul pole tšuvašši-teooria kuigivõrd haruldane ja Mordwani kui Tanais-Doni taguse alani jõudmine sulgeb loetelu ringi, mis erinevalt Nestori ida-lääne loetelust kulgeb edelast põhja suunas ja sealt kagusse. Keegi võib pahaks panna, milleks tõlkida Ruthenia ja mitte Venemaa, või miks mitte Sõna, kui minul on jutlus. Ruthenia alad jäävad Dnepri mõttelisest joonest lääne poole, kuna nüüdnegi põlis-Venemaa on esmajoones sellest joonest idas. Jutluseks olen eelistanud tõlkida seda ilmse kirikliku südamevalu tõttu, et kristlik riik peab luba küsima idast moslemitelt edaspidi, kui mitte lausa paganatelt, kelleks ka budiste kalduti pidama. Matusemanitsus või jutlus, mida ajendab teadmatus tuleviku ees, mis tõigi võimule moskalid Tšingissiididest põlvneva dünastiaga. Kuigi see õigeusk on veel üsna hingestatud. Autor ei häbene kõrgeid tammikuid ja puhtaid veesilmi-jõgesid-allikaid, mis ka kristlikul ajal mõnele tervise tagasi andsid. Tuleb ka märgata, et kloostri viinamäed olid Ukrainas elamise eelis.

Lisa kommentaar

Täida nõutavad väljad või kliki ikoonile, et sisse logida:

WordPress.com Logo

Sa kommenteerid kasutades oma WordPress.com kontot. Logi välja /  Muuda )

Google photo

Sa kommenteerid kasutades oma Google kontot. Logi välja /  Muuda )

Twitter picture

Sa kommenteerid kasutades oma Twitter kontot. Logi välja /  Muuda )

Facebook photo

Sa kommenteerid kasutades oma Facebook kontot. Logi välja /  Muuda )

Connecting to %s

%d bloggers like this: