Laiendused (3): “Les Liaisons dangereuses”?

 

Eulogium historiarum sive temporis (1366) kirjakoht amatsoonide (ammazzares?) päritolust sisaldab tugevat narratiivset kontradiktsiooni: ühelt poolt haaranud need naised relvad kättemaksuks oma meeste surma eest, teiselt poolt enne naisjõugustumist ehk vandaalitsevate brigandiinidena Früügias elatusallikaid otsides nad tapnud (viide Alam-Süüriale) abikaasad ja poisid, keda olid sünnitanud.  Kuidas sellist vasturääkivust kõrvaldada? Võib-olla vastus peitub Lähis-Ida sõjapidamise iseloomus, mis tegelikult pole sugugi Aasia maailmaosale ainuomane, näiteks ka indiaanisõdades säästeti naiste elusid. Amatsoonid olid hõimusõdades meespoole mahatapmisel säästetud osa, mis siiski otsustasid vangistusest või nende kultuurile vastuvõetamatust orjusest relvadega kollektiivselt välja murda. Tapsid uued peremehed, nende soo ja kellele see jõukohane oli, siis põgenesid üle tühermaa põhja suunas! Kusjuures võimalik, et meestest loobumine oli ka vahend, kuidas relvades vilumusele vaatamata sõdadest ühtlasi eemale saaks hoida! Mehed on liiga sõjakad ja kaitsesõdadega saavad ka naised isekeskis hakkama liigse vägivallata ja sõjakuritegudeta!?

Kas me leiame ajaloost midagi lähedast, 8.-7.sajandist, ehkki juba troojalaste poolel sõdinud amatsoonide kuninganna, mida siiski võib tõlgendada üheks hetiidide naisväeüksuseks. Põhimõtteliselt kurdide naiste väeosad jätkavad seda traditsiooni, sest ka neil on otsene geneetiline seos Balkani gootide järeltulijatega. Moosese raamatust me leiame midagi, ent kas on see ka ühtlasi ohtlik ajalooline side, mis võib meile indikeerida, kui vana on antisemitism Sarmaatias!? Ühele küsimusele saame jaatava vastuse, teisele pigem kindlalt eitava.

Moosese neljanda raamatu 31.peatükis jutustatakse ainu-Jumala järgijate genotsidaalsest sõjast naaberrahva Midia-Midja-Μαδιάμ-Madjan riigi/rahva vastu. Vaatamata asjaolule, et Mooses oli abielus selle rahva kõrgema preestri Reuel-Jethro tütre Zipporah-Sippora‘ga, kellega kooselaust sündis kaks poega, kuivõrd ta oli saanud seal pikaajalist eksiili Egiptusest pagemise järel. 12 000 mehega alistati vähemalt üks Midia suguharu, kuivõrd sobivas eas vange olnud 32 000. Ehk vähemalt 60 000 pidi elu kaotama: 

15.-18. Ja Mooses ütles neile: „Kas olete kõik naised jätnud elama?” Vaata, nemad ju olid, kes Bileami nõu järgi saatsid Iisraeli lapsed Issandale truudust murdma Peori pärast, nõnda et Issanda kogudust tabas nuhtlus.  “Seepärast tapke nüüd kõik poeglapsed, samuti tapke iga naine, kes on meest tunda saanud mehega magades! Aga kõik tütarlapsed, kes ei ole õppinud tundma mehega magamist, jätke endile elama! “

Põhimõtteliselt järgneva kirjakoha alusel võib arvata, et paljud praktikad polnud hõimu või rahvaspetsiifilised, teisisõnu antud read juutide ajalooraamatust kirjeldavad toonaseid tavaõiguslikke sõjapraktikaid Lähis-Idas, mh Alam-Süürias:

20.-23 “Ja puhastage kõik riided, kõik nahkriistad ja kõik asjad, mis on tehtud kitsekarvust, ja kõik puuastjad!” Ja preester Eleasar ütles sõjameestele, kes olid käinud sõjas: „See on Seaduse määrus, mille Issand andis Moosesele: kuld, hõbe, vask, raud, tina ja seatina, kõik, mis kannatab tuld, laske tulest läbi käia, siis on see puhas; ometi tuleb seda veel puhastada puhastusveega, samuti laske veest läbi käia kõik, mis ei kannata tuld!”

Midia jäi ka muistsest suur-Iisraelist lõuna poole, kuna juudiriik kunagi ei saavutanud jõult ja väelt sellist mastaapi nagu Egiptus, Süüria või hetiidide järelriigidki Siionist-Liibanonist põhjakaares.

Advertisements

Lisa kommentaar

Täida nõutavad väljad või kliki ikoonile, et sisse logida:

WordPress.com Logo

Sa kommenteerid kasutades oma WordPress.com kontot. Logi välja / Muuda )

Twitter picture

Sa kommenteerid kasutades oma Twitter kontot. Logi välja / Muuda )

Facebook photo

Sa kommenteerid kasutades oma Facebook kontot. Logi välja / Muuda )

Google+ photo

Sa kommenteerid kasutades oma Google+ kontot. Logi välja / Muuda )

Connecting to %s

%d bloggers like this: