Kuidas ma hakkasin ette valmistuma Tartu Ülikooli sisseastumiseks!

Mulle anti II koha diplom!

Mul oli varemas eas erinevaid huvisid, ent miski ei õpetanud mind n.ö kunstides paremini ehk asjade olemuses selguse saamises, kui ajalooliste ülevaadete lugemine ja uurimuste lehitsemine. Hea ajaloolane polnud mitte pelgalt kroonik vaid instrueerija, kuidas asju teha, muu hulgas hästi toimivat ühiskonda ehitada ja ka hävitada õitseng. 80.aastate alguses kaalusin ka juuraõpinguid, ent neid peeti minu sobimatu kodanlik-reeturliku tausta ehk Narva-poolse klanni pärast nõukogude-Eestis võimatuks. Perestroika ajal aga puhkes Moskvas äge sisevõitlus partei, armee, eriteenistuste ja tehnokraatide vahel. Kui peasekretär kõneles vajadusest liberaliseerida, siis KGB justkui kuuletus, ent teistpidi aitas kunstlikult kaasa ultra-äärmusliku retoorika esiletõusule, millele loomulikult polnud kunagi olnud puna-välises ühiskonna sektoris olulist kandepinda, et kiiresti anda märku “kuhu see kõik viib!”.

Minus tekitas sinimustvalge loomuliku entusiasmipuhangu ja esimesel võimalusel andsin märku juba keskkooli esimesel aastal, et soovin ajalooalastes mõõduvõttudes, mis leiavad aset juba uuenenud õppekavade alusel, osaleda. Ma polnud andnud pioneerivannet ja juba 1989.aastal normaalkasvatusega eesti noored häbenesid komsomoli kuulumist, rääkimata sinna astumisest. Ajalooõpetaja, mulle näis, ei teadnud minu tausta ja neil aegadel enam ka ei kiirustatud ette kandma, kontekst oli üleöö muutunud. Eesti Vabariigi-aegseid üksikuid raamatuid võis leida minu koduseinte vahel vaid nõukogude kirjanduse tagant. Ent neid oli vähe ja alati riskisin pahandusega, kui neid puutusin, sest neid ei tohtinuks seal üldse ollagi! Niisiis kõigepealt Tartu linna ja maakonna ajaloo-olümpiaadiks meldimine andis mulle ettekäände saada TRÜ akadeemilise raamatukogu lugejapileti ja kohapeal  lugeda varem suletud fondide eestiaegset kirjandust. Sealt vabariiklikku vooru edasisaamiseks tuli esitada uurimisreferaat. Minu nimi oli küll juba Edasi veergudelt läbikäinud, spordirubriigist, ent autasustamise ajal märkasin kohapealsete (Tartu) hindajate üsna hämmeldunud ilmeid, et mul oli õnnestunud 4-tunniga kirjutada end samuti vaimuteaduste lehekülgedele. Kui kellelgi on andmeid, et Tartu haridusosakonnas leidus või vabariikliku ajalooolümpiaadi komisjoni kuulus minuga suguluses või intiimsuhetes olnud inimene ehk kõnealune saavutus on korruptiivne, siis andku teada. Kaeban teid kohtusse!

Lisa kommentaar

