NOX: Fake It Till You Make It!

whether the Volkswagen engineers are angels

Sissevaade kompanii meestetualetti! (VW reklaam)

Ma olen Das Skandali kajastamisega poolteist kuud hilinenud. Samas oli see hädatarvilik paus, et ära oodata CO2 pettus samuti bensiinimootoritega toodete juures.

Alustuseks paar definitsiooni Vikipeediast ainest, mille emissiooni moonutamine tõi kaasa 21.sajandi Euroopa industriaal-ajaloo suurima skandaali ja moodustab selle crime-does-pay kaubanduspettuse tuuma – lämmastikdioksiid ehk angloameeriklastele lihtsustatud NOx -, sest on ilmne, et müüginumbreid taandanud 2008.aasta globaalsele finantskriisile vaatamata, taastavad varasemate aastate kasumid pärast paari-aastast pagendust usaldusväärsuse  (c’est la vie!) ja juurdepääsu nii võimule kui kõige uuemate tehnoloogiate ülevõtmisele:

NOx (often written NOx) refers to NO and NO2. They are produced during combustion, especially at high temperature. …..  NOx is a generic term for the mono-nitrogen oxides NO and NO2 (nitric oxide and nitrogen dioxide). They are produced from the reaction among nitrogen, oxygen and even hydrocarbons (during combustion), especially at high temperatures. … NOx also readily reacts with common organic chemicals, and even ozone, to form a wide variety of toxic products: nitroarenes, nitrosamines and also the nitrate radical some of which may cause biological mutations.

Lämmastikdioksiid ei põhjusta kaasaegsete uuringute kohaselt küll mitte vähki, ent sellegi poolest nähakse NOxi-emissioonist tingitud vähemalt poole miljoni surma põhjusena astmaatilisi ja südame-veresoonkonda  puudutavaid haigestumisi. Lämmastikoksiidid produtseerivad toksilisi jääke – nitroareene, nitro-samiine ja lämmastiku radikaale (?), mis võivad esile kutsuda bioloogilisi mutatsioone (sh vähki?). Eestikeelne Vikipeedia on ähmastanud Lämmastiksaaste artiklis neid tõsiasju ja veeretanud saastet peamiselt põllumajanduslikule tootmisele, ehkki ilmselgelt puidu põletamine toodab enam kahjulikke gaase kui orgaanilise materjali määndumise mistahes vormis.

Ingliskeelne artikkel ütleb, et NOxi produktsiooni eest vastutab otseselt sisepõlemisel tekkiv ülikuumus, mis Alpi mägionni kamin-ahjus ega aias-metsas oksade põlemisel tekkida ei saa. Cambridge teadlased on otse-eetriski kinnitanud, et Volkswageni petukampaania tõttu on Euroopa kohal, enamasti, UK aastase normiga ekvivalentne osakaal NOx’i ehk 11 miljonit tonni! Suurbritannia on vana ja suur industriaalmaa, õigupoolest Euroopa industrialismi häll! 

sissevaade meediasse

Väljavõte meediakajastustest kahe kuu jooksul

Ferdinand Porsche (1875-1951) asutatud ja kaasaegse Euroopa autotööstuse suurim kompanii (on ülevõtnud Hispaania SEAT’i ja Tšehhi Škoda) on legendaarne sellegi poolest, et Adolf Hitleri soosikuna valiti 1933.aastal sportautode valmistaja välja disainima kõigile saksa soost töölistele taskukohast, ent samal ajal kvaliteetset rahvaautot Põrnikas (sellest kompanii nimi Volkswagen), mida toodeti 2003.aastani sellisel kujul 21 miljonit eksemplari. Mõned ajaloolased väitsid, et Põrnika disain pärines lausa Führeri enda joonestusvihikust. Tuletagem meelde, et teise antisemiidi Henry Fordi legendaarset Ford T-mudelit toodeti ca 16 miljonit. Beetle’st sai ajastu ja sõjajärgse säästu-põlvkonna sümbol. Külma sõja aegsete tudengite seas oli hea toon sõita vanemate juurde Volkswageniga ja kontserditele sama firma väikebussidega.

volkwagen propaganda

Das Auto – Reklaame igale maitsele ja orientatsioonile!

Tarkvaraga petmine avastati tegelikult juba kaks aastat tagasi 2013.aasta kevadel: rooli- ja pedaaliasendite alusel arvas autoarvuti ära, kas teda testitakse või tehakse argitoimetusi. Vahepealne aeg on andnud suurfirmale võimaluse teha erinevaid ettevalmistusi, mistõttu ei tohiks olla üllatavad ka kõige pöörasemad vandenõuteoreetikute tõestatavateks osutuvad väited, et Vahemere põgenikekriis oli paratamatuks-möödapääsmatuks osutunud tsunami Das Diversion.  Sest Saksamaa suurima maksumaksja ja tööhõivaja, kes erinevatel hinnangul maksab palka 600 000 inimesele, rattale tõmbamine toob kaasa augu kogu Made in Germany brändi ja lõppkokkuvõttes tähendab õmblusrebendit EL rahakotile. Vett tõmmatakse peale Saksamaa sõjajärgsete põlvkondade tööle ja pingutustele tõusta fööniksina natside propagandalollusest ja pettusest ausaks-puhtaks industriaal-etaloniks.

Kas see oli (paha-)tahtlik?

Pettuse avastamist juhtinud Lääne-Virginia ülikooli teadlane Daniel Carder väitis, et vähemalt seitse korda lubatud normist (mitte müügilubadusnormist, mis oli madalamal) kõrgema NOx-i eraldumist diiselmootorist reguleeriva tarkvara hardware poole installeerimiseks oli tarvis tehases kaheksa tundi ehk terve töövahetus!

Küsimus on, kas Eestis oleks see asi välja tulnud sarnasel kombel nagu US EPA agentuur pani loo suure kella külge? Olen veendunud, et mitte! Enamgi, Daniel Carderi töörühm ja uurimisasutus on tihedates kontaktidest US kaitsetööstuse ja armeega. Pärast II maailmasõda Saksamaa töösturid ega valitsus US armee käsi ei vääna! Kui Volkswagenil polnuks ambitsiooni pretendeerida globaalsele automüügi esinumbrile, ehk siseneda diiselootoritega US autoturule, siis kas polnukski pettus välja tulnud? See on mõtlemiskoht!

16 miljonilist aastapalka teeninud Martin Winterkorn  esines meediale vabandusega nagu Damaskuse kerjus, kellelt midagi pisiriisumiskahju vastu enam võtta pole, ja astus tegevjuhi kohalt tagasi. Korporatiivne vastutus ei tohiks jääda  ei abstraktseks ega anonüümseks. Välja tuleb selgitada asjaolud ja täideviijad, ehk kes olid need programmeerijad, kes disainisid petutarkvara! Ja kui paljud elektroonikasse puutuvad brändid võivad sama loogika alusel veel kliente petta? Praeguse seisuga soovitaksin kõik riiklikud tellimused saksa tehnoloogiasektorisse üle vaadata. Pole mingit mõtet keskpärasele peale ega tagant maksta ainuüksi seetõttu, et Joseph Goebbels on transformeerinud end industriaalseks Santa Clausiks!

Volkswagen on üritanud algusest peale korve eraldi hoida, seda enam, et näiteks AUDI, mis samuti juba 70.aastate lõpust perekonnale kuulub, toodab 10x vähema toodangu korral ikkagi võrdluses pool Volkswagenist.

Kas see firma pankrotti viib – vaevalt. Pool miljonit kõrgelt kvalifitseeritud tehasetöölist Saksamaa tänavatel!? Aastakümnetepikkused poliitikute poputamised ja parteide spondeerimised, heategevustest ja ülikoolide ülalpidamisest rääkimata! Ehk nagu alustasin, nõnda ka lõpetan – Crime Does Pay!

Lõpetuseks väike, aga aus sissevaade Volkswageni sigadusse Austraaliast:

Advertisements

Lisa kommentaar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Muuda )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Muuda )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Muuda )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Muuda )

Connecting to %s

%d bloggers like this: